Otomotiv Sektörü için Dijital Pazarlama
  1. Anasayfa
  2. Sektörel

Otomotiv Sektörü için Dijital Pazarlama

0

Otomotiv sektöründe dijital pazarlama faaliyetleri yürüten bir profesyonel olarak, daha geniş bir kitleye erişmeyi, daha çok araba pazarlama ve aksesuar satmayı, rakiplerinizden ayrışmayı ve sonuç olarak iş hacminizi artırmayı amaçlıyorsunuz.

Fakat, dikkat çekmenin giderek zorlaştığı bir dönemde yaşıyoruz. Müşterilerin sizi tanıması tek başına yeterli olmuyor. Ayrıca sunduğunuz hizmetlerin neler olduğunu ve bu hizmetlerin onlara nasıl fayda sağladığını kavramaları gerekiyor.

Şirket değerleriniz müşteriyi etkilemeli, çalışanlarınız da müşterilerin internet üzerinden şirketinizle ilgili güzel deneyimler yaşamasına katkıda bulunmak için markanızın arkasında durmalıdır.

Müşterilerin şirketinizle ilgili internetten gördükleri her şey, onlarla samimi bir bağ oluşturmanızda size destek olacaktır.

Dijital pazarlama, bu soruna cevabınızdır. Varlığınızı çevrimiçi hissettirmenize yardımcı olur. Ayrıca, mesajlarınızı doğru zamanda doğru kitlenin almasını sağlayabilirsiniz.

Ancak dijital pazarlama faaliyetlerinize başlamadan önce kendinize şunu sormalısınız: Nihai hedefim nedir? Oraya nasıl giderim? Önceliğim nedir?

Otomotiv Sektöründe Dijital Pazarlama İhtiyacı

Otomotiv endüstrisi, dijital pazarlamanın faydalarından büyük ölçüde yararlanıyor. Bu platform, otomobil endüstrisine daha geniş bir kitle sunmaya devam ediyor.

Bu son derece rekabetçi sektördeki pazarlamacılar artık coğrafi konumlarından bağımsız olarak müşterilere ulaşabilmektedir. Potansiyel müşteri yaratma taktikleri de gelişiyor ve hıza ayak uydurmak artık sizin için zorunluluk.

Tüketici beklentileri de değişiyor. Artık kullanıcı deneyimi açısından kendilerine sunulan en iyi şeye ihtiyaçları var. Araba alıcılarının %59’u satın alma kararını vermeden önce internette araştırma yapıyor. Kullanıcıların %86’sı bir bayiyi ziyaret etmeden önce çevrimiçi araştırma yapıyor. Bu süre zarfında, kolay ve keyifli bir satın alma deneyimi beklerler. Bunun nedeni, satın almaya finansal ve duygusal olarak büyük bir yatırım yapmak üzere olmalarıdır.

Ancak hedef pazarınıza nasıl ulaşır ve onları satın almaya nasıl dönüştürürsünüz? Tabi ki dijital pazarlama yoluyla.

Kitleniz çoğu zaman çevrimiçidir. Bu nedenle, iyi planlanmış ve yürütülen bir dijital pazarlama kampanyasının satın alma sürecinin her aşamasında doğru kişilere ulaşmanıza yardımcı olabileceğini söylemeye gerek yok.

Google’a göre, bir otomobil satın alma sırasında beş mikro an vardır.

Potansiyel bir araba alıcısı bayinize gelmeden önce hem online hem de offline kaynaklardan bilgi edinerek karar verme sürecine başlıyor ve tercihlerini belirliyor. Bu araştırma anlarında orada olmak ve faydalı bilgiler sağlamak önemlidir. Bu, alışveriş yapmadan önce ziyaret ettikleri bayiler arasında olmanızı sağlayacaktır.

Hangi arabanın en iyi olduğu an, bir araba alıcısının hangi arabaya ihtiyacı olduğunu belirlemeden önceki aşamadır. Doğal olarak, seçimlerini daraltmak için güvendikleri insanlara kapsamlı bir şekilde danışacaklar. Yakın arkadaşlara, etkili bloglara, popüler tartışma forumlarına, ürün inceleme sitelerine vb. danışabilirler.

Benim için doğru an, alıcının gerçekten bir arabaya ihtiyacı olup olmadığını sorguladığı anlardır. Pratik oluyorlar ve kendilerine uygun olan arabayı, alanı, iç mekanı, rengi, bagaj alanını, hava yastığı sayısı, açılır tavanı vb. dikkate alıyorlar. Bu aşamada video kullanımı üst sıralarda yer alıyor. En iyi video aramaları, özellikleri, seçenekleri, incelemeleri, test sürüşlerini ve iç ve dış izlenecek yolları içerir.

Karşılayabilir miyim anları , bir arabanın fiyat aralığında olup olmadığına karar verdikleri anlardır . İnternete girip fiyatları karşılaştırıyorlar.

Nereden almalıyım anları, otomobil alıcısının hangi bayileri ziyaret edeceğine karar verdiği anlardır“Yakınımdaki otomobil bayileri”ni arayacak ve aradıkları otomobil türüne sahip olup olmadığınızı, açılış ve kapanış saatlerinizi ve iletişim bilgilerinizi görmek için web sitenizi kontrol edecekler.

Bir anlaşma yapıyorum anı. Bu aşamada, bir müşteri, adil bir anlaşma yapıp yapmadığını çevrimiçi olarak öğrenmeye çalışıyor. Bayideyken, alıcı çevrimiçi olacak ve araç için iyi bir fiyat alıp almadıkları hakkında bilgi toplayacaktır.

Otomobil satıcısı olarak, tüm alışveriş anlarında potansiyel otomobil alıcılarıyla tanışmalısınız. Markanız çevrimiçi ve aktif olmalıdır. Potansiyel bir araba alıcısının aradığı faydalı bilgileri sağladığınızdan emin olmalısınız. Dijital pazarlamanın kullanışlı olduğu yer burasıdır. Satın alma yolculukları sırasında bu potansiyel alıcıyı çekebilecek özelleştirilmiş mesajlar oluşturmanıza ve iletmenize olanak tanır.

Otomotiv Sektöründe Pazar Araştırmasının Önemi

Bir bayi olarak işinizi büyütmek için mikro anları ve dijital pazarlamayı birlikte kullanın. Ancak pazarlama tekniklerine ve süreçlerine girmeden önce pazar araştırması yapın. Otomotiv endüstrisini ve ne sunduğunu, müşterilerinizi ve aradıklarını ve rakiplerinizi anlayın.

Otomotiv Endüstrisi

İş fikrinizin hazır bir pazarı olup olmayacağını öğrenin. Fikrin potansiyeli var mı? Günün sonunda karlı olacak mı?

Sektöre, farklı alt sektörlere, tipik müşterilere, en son teknolojiye ve gelecekteki trendlere ilişkin genel bir bakış edinin. Bu bilgileri toplaması için birini işe alın ve ardından bir niş üzerinde karar vermek için bu bilgileri gözden geçirin. Ne tür bir kâr elde edeceğinizi tahmin edin, pazarlama bağlamını ve kampanyalarınızı nasıl etkili bir şekilde yürütebileceğinizi anlayın.

Rakipleriniz

Dijital pazarlama kampanyanız, otomobil alıcılarına diğer otomobil satıcılarından nasıl farklı olduğunuzu göstermeyi de içerecektir. Aynı zamanda, pazarlama stratejinizi güçlendirmenize yardımcı olacak benzersiz bir satış noktası bulmak anlamına gelir. 

  • Rakipleriniz kimler?
  • Hangi pazarları hedefliyorlar? Nasıl çalışırlar?
  • Ne tür ürün ve hizmetler sunuyorlar?
  • Nelerde iyiler ve ne değiller?
  • Müşteriler ve çalışanlar internette onlar hakkında ne söylüyor?
  • Rakibin fiyatları, hizmet seçenekleri, çalışan seçimi, çevrimiçi varlığı, görünümü ve kültürü sizinkiyle nasıl kıyaslanıyor?
  • Müşterilerine nasıl ulaşıyorlar?
  • Müşteriler neden onlara sadık?

Toplanan bilgiler, neyi geliştirebileceğiniz veya daha iyisini yapabileceğiniz konusunda size fikir verir.

Bayiniz

Bayiniz için aynı bilgileri toplayın.

Geçmiş ve mevcut müşteri için bir anket yapın.

  • Çevrimiçi incelemelere göz atın. İnsanlar senin hakkında ne diyor?
  • Müşteri memnuniyeti endeksi puanları gerçekleştirin.
  • Pazarlama çalışmalarınız nasıl gidiyor? Ne çalışıyor? Ne değil?
  • Bütçenizi gözden geçirmeniz mi gerekiyor?
  • En çok yatırım getirisini hangi kampanya sağladı?
  • Eski ve yeni müşteriler için pazarlama stratejileriniz nelerdir?
  • Çevrimiçi varlığınız nasıl? Herhangi bir etki yapıyor mu?

Bu bilgiler size güçlü ve zayıf yönlerinizin neler olduğu konusunda bir fikir verecektir. Tehditleri, fırsatları belirleyebilir ve toplanan bilgileri daha iyi pazarlama girişimlerini yönlendirmek için kullanabilirsiniz. Size pazarda nerede olduğunuzu ve pazarlama çabalarınızın nereye odaklanması gerektiğini söyleyecektir.

Müşterileriniz

Demografik bilgilerin ötesine geçen alıcı kişilikleri oluşturun. Gerçek kişileri ve bunlarla ilgili bilgileri tanımlamalıdırlar:

  • Medeni hal
  • Eğitim, istihdam
  • İlgi alanları ve değerler
  • Onlar için önemli olan
  • Zamanlarının çoğunu nerede geçiriyorlar?
  • Ne tür araçlardan hoşlanırlar?

Bu bilgilerle, onları sorgulamak ve hatta satın almak için bayinizi ziyaret etmeye neyin ikna edeceğini anlayabilirsiniz.

Otomotiv Sektöründe Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?

Bu kılavuz, sizi rekabette öne çıkaran bir dijital pazarlama sürecinden geçirecektir. Gelenekselden dijital pazarlamaya değişen pazarlama süreçleri ve teknikleri ile başlar. Bunlar şunları içerir:

  • Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)
  • Eposta pazarlama
  • Sosyal Medya Pazarlaması (SMM)
  • Arama Motoru Pazarlaması (SEM)
  • Tıklama Başına Ödeme Reklamı (PPC)
  • İçerik pazarlama
  • Bağlı pazarlama 

Sosyal Medya Pazarlaması (SMM)

Dünyada internet kullanıcı sayısı 4,39 milyar. Sosyal medyayı kullananlar ise 3,48 milyar. Bu nedenle sosyal medya, görmezden gelebileceğiniz bir şey değildir. Hedef kitlenizi artırır, size analitik sağlar, hedef kitle verileri sağlar ve işletmenizin büyümesini sağlar.

Bu dijital tüketiciler, her gün ortalama 2 saat 22 dakika sosyal ağlarını ve mesajlaşma sitelerini kontrol ederek geçiriyor. Bunlardan yeni araba alıcıları araştırma yapmak için sosyal medyayı kullanıyor.

Sosyal medya pazarlaması, çoğu pazarlamacı için etkili bir pazarlama aracıdır. Kullanırken, mevcut çok sayıda sosyal medya ağını göz önünde bulundurun. Kitle araştırmanıza bağlı olarak, kitlenizin zaman geçirdiğini seçin. Ayrıca her platform için gönderme ve katılım yönergelerini de göz önünde bulundurun.

Youtube

Dünya genelinde bir milyar YouTube kullanıcısı var. Araştırma ayrıca Google’dan sonra dünyanın en büyük ikinci arama motoru olduğunu söylüyor. Bu nedenle, alıcıları çekmek için mükemmel bir platformdur.

Farklı alıcı türlerine ulaşmak için kanalınızda farklı türlerde videolar yapabilirsiniz. Eğitici ve açıklayıcı videolar, özellikle araba satan bir işletme için çok etkilidir.

Eğitici videolar, ürünlerin nasıl kullanılacağına ve onlardan nasıl daha fazla yararlanılacağına ilişkin kullanışlı ipuçlarını paylaşır. Açıklayıcı videolar işletmeniz, ürünleriniz ve sunduğunuz hizmetler hakkında olmalıdır. Müşteri ihtiyaçlarınızı nasıl karşıladığınızı ve sorunlarını nasıl çözeceğinizi açıklıyorlar ve tüketicilerin duymak istediği de tam olarak bu.

Videoyu dijital pazarlama çabalarının bir parçası olarak kullanan pazarlamacıların gelirlerinin yüzde 49 oranında arttığını belirtmekte fayda var. Video içeriği, araştırma için YouTube’u kullanan araba alıcılarının yüzde 70’ini etkiliyor. Bu rakamlar sizi çok heyecanlandırmazsa, hiçbir şey olmaz.

Instagram

Instagram, ayda bir milyardan fazla kullanıcısı olan görsel pazarlama için mükemmeldir. Instagram kullanıcılarının yüzde altmışı, ürünleri aramak ve keşfetmek için uygulamayı açıyor.

Sayfanız için bir işletme hesabı edinin ve hangi içeriğin en iyi sonucu verdiğini izlemenize yardımcı olacak analizler elde edin.

Facebook

Facebook, pazarlamacılar için en iyi sosyal medya platformu ve en önemli sosyal medya aracıdır.

Facebook, dijital pazarlama stratejinizde kullanabileceğiniz çok sayıda araca sahiptir. Bunlara Facebook işletme sayfası, Messenger, kendi profiliniz, canlı video ve gruplar dahildir. 

Facebook, resimleri, videoları, GIF’leri ve durum güncellemelerini paylaşmanıza olanak tanır. Ayrıca, gönderilerinizin nasıl çalıştığını söyleyen analizlere de erişebilirsiniz. Bu da, neyin işe yaradığını ve hangi gönderilerin desteklenmesi gerektiğini belirlemenize yardımcı olur.

Sosyal Medya Pazarlamasında Ücretli Reklam

Sosyal medya platformlarında reklam vermek de oldukça etkilidir. Bu nedenle, maksimum etki için sosyal medya reklamcılığını dijital pazarlama stratejinize dahil etmeyi düşünmelisiniz. Bu, marka bilinirliğini artırmanıza, sitenize gelen trafiği artırmanıza ve olası satışlar oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

Bu da artan etkileşim, daha fazla video görüntüleme, uygulama indirme, mağaza ziyaretlerinde artış, dönüşümlerde artış ve satışlarda artışa yol açacaktır.

Kenshoo’ya göre, bir sosyal medya reklamını gördükten sonra bir satıcıyla iletişime geçen otomobil alıcılarının yüzde 56’sı satın alma işlemi gerçekleştirdi.

Arama Motoru Optimizasyonu (SEO)

SEO’nun faydaları yaygın olarak bilinmektedir. Bu taktik, insanlar markanızla alakalı anahtar kelimeler aradığında web sitenizin arama sonuçlarında daha iyi sıralanmasına yardımcı olur. Sayfa dışı ve sayfa içi taktikleri içerir.

Sayfa içi SEO, sayfa hızınıza, sayfa optimizasyonuna, tarama hatalarına, meta açıklamalarına, başlık etiketlerine ve anahtar kelime yerleşimlerinize dikkat etmeyi içerir. Anahtar kelime yerleştirme, hedef kitlenizin hangi içeriği istediğini bulmak için anahtar kelime araştırması yapmayı içerecektir.

Sayfa dışı SEO, konuk bloglama, bağlantı oluşturma ve sosyal paylaşım gibi etkinlikleri içerecektir.

Google, sizi daha iyi sıralamak için bayiliğinizin güvenilir olduğunu bilmek istiyor. Güvenilir kaynaklardan sitenize bağlantılar, harici işletme incelemeleri, sosyal medya paylaşımı vb. gibi sinyaller kullanacaklardır.

Hem kısa hem de uzun anahtar kelimeleri hedeflerken müşteri ihtiyaçlarına hitap eden içerik oluşturun. İlgi çekici, etkileşimli, kullanışlı ve iyi araştırılmış zengin içerik sağladığınızdan emin olun.

thumbnail
Önerilen Yazı
Yeni Başlayanlar İçin SEO Rehberi

Arama Motoru Pazarlaması (SEM) 

SEM, SEO’nun ücretli versiyonudur. SEM, arama sayfalarının en üstünde yer satın almanızı sağlar. Aramanın araba alıcılarının kullandığı bir numaralı kaynak olduğunu düşünürsek, denemeli ve ürününüzü o ilk sayfada göstermelisiniz.

Tıklama Başına Ödeme ise oluşturduğunuz bir reklamın her tıklaması için yaptığınız ödemedir.

Göre araştırma , tüketicilerin 22 kat daha fazladır bir reklamı tıklandığında dönüştürmek daha yatkın otomotiv kategori öğesi ve 28 kez görmek için vardır.

En popüler PPC reklam platformlarından bazıları Facebook ve Google AdWords’tür.

Facebook’ta durum güncellemesiyle aynı olan bir reklam oluşturur, bir hedef kitle, yer, yaş seçer ve tıklama başına ne kadar harcama yapacağınıza dair bir bütçe belirlersiniz. Gönderi diğer gönderilerle karışacaktır.

Google AdWords’te, diğer reklamverenlere karşı ilk sırayı almak için anahtar kelimeler için teklif verirsiniz.

thumbnail
Önerilen Yazı
SEM Nedir?

İçerik Pazarlama

İçerik pazarlaması, hedef alıcılarınıza tutarlı ve değerli içerik sağlamayı içerir. Alıcılar, bir otomotiv aramaya başladıklarında ilgili bilgileri isterler. İşiniz, içeriğinizin aramaya başladıkları andan satın alma işlemini gerçekleştirdikleri ana kadar kullanılabilir olmasını sağlamaktır.

Araç alıcılarının %95i bilgi ararken dijitalleşiyor. Çoğu, araştırmalarına bir bayide değil, çevrimiçi olarak başlar. Tüm aramaların %60ı bir mobil cihazda gerçekleştirilir.

araç satın alırken yapılan dijital etkileşimler
Google, bir alıcıyı ve bir araba satın alma yolculuğu sırasında gerçekleşen dijital etkileşimleri takip etti.

Tüm bu etkileşimler, bir otomobil satıcısının nihai kararını etkileyecek faydalı ve alakalı bilgilerle onunla buluşması için sayısız fırsattı.

Alışveriş yapanların çevrimiçi olarak topladıkları bilgiler, onları bayinize çeken şeydir. En sık kullandıkları platformlarda çevrimiçi olarak yeterli bilgi sağlayarak müşterilere ulaşın ve onları elde tutun.

Bağlı Pazarlama

Bağlı kuruluş pazarlamasında, bağımsız bir taraf ürünlerinizi satmanıza yardımcı olur ve karşılığında onlara satışın bir yüzdesini verirsiniz. Şunlar için fırsatlar ararlar:

  • Otomobil parçalarınızı veya arabalarınızı satın
  • Web sitenizin bağlantılarını paylaşın
  • Sitenize trafik çekin
  • İnsanları sizden satın almaya teşvik edin
  • Ürünlerinizi tanıtan uygulamalar veya web siteleri oluşturun
  • Ürününüzü yaratıcı bir şekilde pazarlayın.

Doğru yapılırsa, bağlı kuruluş pazarlamasında yatırım getirisi harikadır.

E-Posta Pazarlaması

Potansiyel müşterilerinizle doğrudan iletişim kurmak için e-posta pazarlamasını kullanın. Sosyal medyadan daha yüksek bir yatırım getirisine sahiptir. E-posta pazarlamasına harcadığınız her 1$ için yaklaşık 32$’lık bir yatırım getirisi elde edersiniz.

E-posta pazarlamaya başlamak için bir e-posta pazarlama platformu seçin. Web sitenizdeki bir kayıt formu, potansiyel müşterilerden e-posta adresleri toplamanıza yardımcı olacaktır. Abonelerinizle iletişimi kişiselleştirin ve değerli ve alakalı içeriği doğru zamanda gönderin.

Çoğu e-posta pazarlama platformu, pazarlama çabalarınızı ve deneyiminizi geliştirmek için tıklama ve açık oranlar ve diğer promosyon araçları hakkında istatistikler sağlar.

Otomotiv Sektöründe Dijital Pazarlama Trendleri

Mobil Aramayı Domine Ediyor

Web sitenizin mobil için bile duyarlı olduğundan emin olun. Otomobil alıcısının satın alma yolculuğu sırasında mobil çok önemlidir. Aslında, yüzde 58’i gelecekte araç araştırması için tek cihaz olarak cep telefonunu kullanmayı planlıyor.

Ancak otomotiv sektöründekiler için mobil uyumlu bir web sitesine sahip olmak yeterli değildir. Mümkün olduğunca çok anlaşma yapmak için mobil uygulamalardan, video içeriğinden, sosyal medyadan ve yerel arama fırsatlarından yararlanmalısınız.

Bölgesel Arama

Yerel arama son derece güçlü çünkü Google’daki sorguların  %43’ü yerel amaçlı. Google’daki arama trafiğinin neredeyse yarısı yereldir ve bayiniz yerel otomotiv aramalarında baskınsa bu harika olabilir. Yerel mobil aramaların %78i, birkaç saat içinde çevrimdışı bir satın alma işlemine yol açar.

Satın alma sürecinin her aşamasında, özellikle de son aşamada keşfedilebilir olmak önemlidir. Bu tür bir arama yol tarifleri, saatler, adres ve ürün mevcudiyeti ile ilgili bilgilerden oluşur.

Araştırmaya göre tüketiciler, satın alma süreci boyunca yerel bilgileri de arıyor ve yerel bir aramadan sonra daha yüksek oranda satın aldıkları bilgiler.
thumbnail
Önerilen Yazı
Google Benim İşletmem Optimizasyonu

Video İçeriği

Video, yeni içerik kralıdır. İnsanlar görsel varlıklardır ve videoları ilgi çekici ve akılda kalıcı bulur. Araştırmaya göre, alıcıların %68’i kısa videolardan ürünler hakkında bilgi edinmeyi tercih ediyor.

Pazarlamacıların yüzde seksen üçü videonun iyi bir yatırım getirisi sunduğunu söylüyor. Videolar şu şekilde olabilir:

  • Röportajlar
  • Canlı yayınlar
  • Canlı yayınlar
  • Ürün videoları
  • Öğreticiler
  • Reklamlar
  • Web seminerleri
  • Video blogları (Vlog’lar)
  • Sunumlar
  • Açıklayıcılar
  • Müşteri referansları
  • Canlı videolar

Web Sayfanız

Web sitenizin alıcılara kolaylık sağladığından emin olun.

  • Web sitesinin tüm cihazlarda hızlı yüklendiğinden emin olun.
  • Finansman hesaplayıcıları ve fiyatlandırma araçlarının mevcut olduğundan emin olun.
  • Web sitesi tüm cihazlardan gelen trafiği yönetmelidir. Araba alışverişi yapanların %46sı birden fazla cihaz kullanarak araştırma yapıyor.
  • Müşteriler sitenizi ziyaret ettiklerinde bunu sorunsuz bir deneyim haline getirin.

Web sitenizin trafiğini izlemek için iyi bir CRM kullanmak da önemlidir. Bu şekilde, trafiğinizin çoğunun nereden geldiğini, tıklama oranlarınızı, hemen çıkma oranlarınızı vb. anlayabilirsiniz. Neyin işe yarayıp yaramadığına dair bilgi edinir ve pazarlama kampanyalarını geliştirirsiniz.

Hedef Kitlenizi Bulun

Dijital pazarlama başarınız büyük ölçüde görülme yeteneğinize bağlı olacaktır. Kitlenizin arama yaptığı anda bayiliğinizi en iyi çözüm olarak sunun. İçeriğin ihtiyaç duyduklarında ve çözüm aramak için kullandıkları platformlarda erişilebilir olduğundan emin olun.

Aramanın geliştiğini ve 2020 yılına kadar aramaların %50’sinin ses tabanlı olacağını düşünün.

thumbnail
Önerilen Yazı
Hedef Pazar Nedir?

Showroom Deneyiminizi Geliştirin

Müşterilerinizle canlı ve mağazada etkileşim kurmanın yollarını bulun. Alışveriş yapanlar daha sonra stokta ne olduğunu kontrol edebilir, ürünleri tarayabilir ve cep telefonlarında yorumları okuyabilir. Perakendeciler, fırsatları olduğunda anında bildirimler de gönderebilir.

Sanal showroomlardan yararlanın ve alışveriş deneyimini daha da keyifli hale getirin. Alıcılar, otomobil modellerini sanal olarak keşfedebilir veya test sürüşlerine çıkarabilir.

Dijital deneyimi birleşik hale getirin ve satış şansınızı artırın.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir