Dijital pazarlama her zamankinden daha karmaşık ve önemli. Çok kanallı müşteri yolculukları, çoklu temas noktaları, farklı kaynaklardan gelen metrikler.. bunların tümü, neler olup bittiğine dair bir görüş elde etmeyi zorlaştırıyor. Bu nedenle dijital pazarlama denetimi yapmak, önemli bir şeyi kaçırmadığınızdan emin olmanızı sağlar. Bu yazımızda dijital pazarlama denetiminin nelerden oluştuğunu, içerdiği bölümleri ve kanalları ve nasıl yapıldığını adım adım anlatacağım.
Dijital Pazarlama Denetimi Nedir?
Dijital pazarlama denetimi, bir şirketin çevrimiçi varlığını oluşturmak ve geliştirmek için gerçekleştirdiği tüm eylem ve stratejilerin analizi ve gözden geçirilmesidir.
Bu süreç, iş modeli, olası satışları ve en az etkili kanalları, içerik pazarlaması ve reklamcılık stratejilerinin nasıl entegre edilmesi gerektiği ve daha fazlası hakkındaki soruları yanıtlamayı amaçlamaktadır.
İdeal olarak, şirketlere birden fazla fayda sağladığı için düzenli olarak dijital pazarlama denetimleri gerçekleştirmelisiniz:
- İyileştirme için olası fırsatları tespit etmek için iş sonuçları ve pazarlama stratejilerinin nesnel bir görünümünü elde etmenizi sağlar.
- Daha iyi pazarlama kararları vermenize ve öncelikleri doğru belirlemenize yardımcı olurlar.
- Markanızın internet’teki varlığını geliştirmeye katkıda bulunurlar.
- Potansiyel sorunları ve fırsatları tespit ederek ve dijital eylemleri genel bir iş modeliyle uyumlu hale getirerek şirketinizin sonuçlarını iyileştirirler.
Dijital Pazarlama Denetimi Neleri İçermelidir?
Ana Bölümler
- Hedeflerin tanımı: Genellikle pazarlamada ölçülemeyen şeyin olmadığı söylenir. Dijital pazarlama denetiminizin gerçekten etkili olması için, onunla ne elde etmek istediğinizi ve bunu başarıp başaramadığınızı anlamanıza yardımcı olacak bir dizi metriği tanımlamanız gerekir.
- Hem dijital varlık hem de iş hedefleri, evrim ve gelecek beklentileri, farklı pazarlarda uygulama ve daha fazlası açısından markanın başlangıç durumunun analizi.
- Markanın dijital kanallarının analizi. Burada markanın bir şekilde var olduğu tüm çevrimiçi kanalları dahil etmeli ve bunlar üzerinde gerçekleştirilen eylemleri ve elde ettiği sonuçları analiz etmelisiniz. Aşağıdaki bölümde, dikkate alabileceğiniz kanalların bir listesini sunuyoruz.
- Rekabet ve sektör analizi. Güçlü ve zayıf yönlerini belirlemek için markanın ana rakiplerini belirlemeli ve farklı çevrimiçi kanallardaki varlıklarını analiz etmelisiniz. Ayrıca sektörünüzdeki ana eğilimlerin bir analizini de eklemelisiniz.
Ana Kanallar
- Web sitesi: Bu, dijital pazarlama denetiminin en önemli unsurlarından biridir. Bu bölümde tasarım, kullanıcı deneyimi veya site performansı gibi konuları analiz etmelisiniz.
- SEO konumlandırma: Bu bölümde markanızın arama motorlarındaki performansını değerlendirmeli ve ölçmelisiniz. Web sitenizin hangi aramalar için göründüğünü ve rekabete göre nasıl konumlandığını analiz etmelisiniz. Ayrıca web sitenizin bir değerlendirmesini (yükleme hızı, mobil uyarlama, bozuk bağlantılar, alternatif metinler, meta açıklamalar, zengin içerik…) ve harici bir analiz (site dışı SEO) eklemelisiniz.
- Mobil uygulamalar: Markanızın bir veya daha fazla mobil uygulaması varsa, bunları da uygulamadaki kullanıcı davranışı, uygulama içi satın almalar veya uygulama mağazalarında konumlandırma gibi yönleri analiz ederek dijital pazarlama denetimine dahil etmelisiniz.
- E-posta pazarlaması: E-posta pazarlaması, çok yönlülüğü ve yüksek yatırım getirisi nedeniyle çevrimiçi stratejilerin temel bir parçasıdır. Bu bölümde, veritabanınızın kalitesini ve e-postaların performansını, açılma ve tıklama oranları gibi metriklere dayalı olarak analiz etmelisiniz.
- Sosyal ağlar : Birçok şirket için sosyal ağlar dijital varlıkları önemli bir unsurudur. Dijital pazarlama denetimi, markanın aktif olduğu tüm sosyal ağların bir listesini ve gerçekleştirilen eylemlerin (sıklık, içerik türü, ton, stil vb.) ve sonuçların (trafik gibi sosyal medya metrikleri aracılığıyla) bir analizini içermelidir.
- Dijital reklamcılık: Son olarak, şirket tarafından gerçekleştirilen ücretli eylemleri dahil etmeden bir dijital pazarlama denetimi tamamlanmış sayılmaz. Bu, sosyal ağlarda ve arama motorlarında tıklama başına ödeme reklamları, afişler, yerel reklamcılık gibi her tür çevrimiçi kampanyayı içerir. Analiz, her bir eylemin reklamcılık hedefleri (bilinirlik, olası satış oluşturma, uygulama indirmeleri, dönüşümler…) arasında ayrım yapmalı ve web trafiği, reklam kalitesi veya yatırım getirisi gibi en alakalı metrikleri içermelidir.
Adım Adım Dijital Pazarlama Denetimi Nasıl Yapılır?
İş Modelinizi Tanımlayın
Dijital pazarlama denetiminin nihai amacı, şirketin genel sonuçlarına katkıda bulunmaktır. Bu nedenle öncelikle markanın iş modelinin ne olduğu, gelir kaynaklarının neler olduğu ve dijital pazarlamanın bunlara nasıl katkı sağladığı konusunda çok net olmanız gerekir.
Kısacası, pazarlama planınızın temel hedeflerinin neler olduğunu ve bunları nasıl ölçeceğinizi tanımlayabilmeniz gerekir.
Bir SWOT Analizi Yapın
SWOT, bir şirketin durumunu derinlemesine anlamak için kullanılan bir araçtır, bu nedenle dijital pazarlama çabalarınızın durumunu daha iyi anlamak için onu markanıza uygulamanızı öneririm.
SWOT Analizi Aşağıdaki Bölümlerden Oluşur:
- Güçlü ve zayıf yönler: Bu iki bölüm, şirketinizin pazarlama stratejisinin iç durumunu temsil eder. Şirketin mevcut durumuna ve pazarlama ekibinin yeteneklerine odaklanmalısınız.
- Fırsatlar ve tehditler: Bu iki bölüm, piyasa talebi ve rekabet durumu gibi dış faktörlere atıfta bulunur. Hem sektördeki hem de kullandığınız dijital pazarlama kanalları ile trendlerin neler olduğunu analiz etmek çok önemli.
SEO’nuzu Denetleyin
SEO, şirketinizin uzun vadeli görünürlüğü ve performansı için kritik bir faktördür, bu nedenle neler olup bittiğine dair eksiksiz bir resme sahip olmanız gerekir. SEO denetimi aşağıdaki bölümleri içermelidir:
- Sayfa içi SEO analizi: Burada sitenizin içeriğini, sıraladığı anahtar kelimeleri, dahili bağlantıları, zengin içeriği, resim optimizasyonunu ve daha fazlasını not almalısınız.
- Teknik sorunlar: Google Arama Konsolu gibi bir araç kullanarak , bozuk bağlantılar veya dizine eklenemeyen içerik gibi sayfa sıralamanızı etkileyebilecek teknik sorunları belirleyin.
- Web sitenizi optimize etmek için yönergeler: Belirlenen sorunlara ve sektördeki en iyi uygulamalara dayalı olmalıdır.
- Bağlantı kurma stratejisi: Son olarak, diğer ilgili sayfalardan web sitenize bağlantılar oluşturmayı kolaylaştırmak için bir dizi eylem tanımlamanız gerekir.
İçerik Pazarlamanızı Denetleyin
İçerik pazarlaması, trafiği konumlandırmanın ve elde etmenin yanı sıra müşteri yolculuğu boyunca farklı hedeflere katkıda bulunmanın önemli bir ayağıdır.
Bu bölümde, mevcut içeriğin kalitesini amaçlarına göre değerlendirmeli, hedef kitleyi analiz etmeli ve mevcut içeriği konsolide etmek ve yeni içerik oluşturmak için bir strateji belirlemelisiniz.
Dijital Pazarlama Kanallarınızı Analiz Edin
Dijital pazarlama denetimi, aşağıdakiler dahil olmak üzere şirketin çevrimiçi kanallarının ve rakiplerinin eksiksiz bir analizini içermelidir:
- E-posta pazarlaması: E-postanın stratejinizde hangi rolü oynadığını ve sonuçların ne olduğunu tanımlamalı ve eylemlerini analiz etmek için rakiplerin posta listelerine abone olmalısınız.
- Açılış sayfaları : Açılış sayfaları, trafiği potansiyel müşteriler oluşturmak için yönlendirdiğiniz yer olduğundan, dönüşüm hunisinin önemli bir öğesidir. Denetiminizin bir parçası olarak mevcut açılış sayfalarınızı inceleyin ve bunları nasıl optimize edebileceğinizi düşünün.
- Sosyal ağlar: Bulunduğunuz farklı sosyal ağ kanallarını, gerçekleştirilen eylemleri ve sonuçları analiz edin. Her bir sosyal ağın kullanıcı profilini ve alıcı kişiliğinize nasıl uyduğunu analiz etmek de faydalıdır.
- Çevrimiçi reklamcılık: Google Ads, sosyal medya reklamları, görüntülü reklam kampanyaları ve daha fazlası gibi ücretli çevrimiçi reklamcılık eylemlerinin analizi.